jump to navigation

Marknadsföring på internet 13 oktober 2009

Posted by CMF Media in Sociala medier.
Tags: , , , ,
trackback

I Sverige 2008 spenderade Svenska företag mer än 32 miljarder kronor på distribution utav reklam, mindre än 15 % av dessa pengar lades på distribution via internet.

mediekakan2008

Samtidigt säger mer än 50 % utav företagen att internet är deras viktigaste kanal för kundanskaffning.

Källa: IRM

Hur går det här ihop?

Företag köper reklam och marknadsföring efter gammal vana, och det beteendet är inget man ändrar på över en natt.

Det andra är att marknadsföring på internet är så kostnadseffektivt och billigt.

Idag kan man välja precis för vilka man vill visa sin reklam för och bara behöva betala för detta, vilket gör att det i stort sett inte går att spendera samma summor på internetbaserad reklam.

Marknadsföring på internet är idag så mycket mer än bara en topp placering på google, banners och betalda annonser. Numera finns det en uppsjö sökmotorer, communities samt sociala medier där man som företag kan välja att deltaga för att på så sätt hitta fram till kunder.

Marknadsföring på internet kan se ut på många olika sätt och det viktigaste för ett företag idag är att lägga upp en strategi för sin totala marknadsföring och arbetsplan för den internetbaserade marknadsföringen. Detta dels för att synas med rätt material på rätt ställe men också för att få mer ur sina traditionella kampanjer, med en fungerande internet hantering kan man ganska enkelt fördubbla effekten utav en annonskampanj i tidningar genom att följa upp den strategiskt på internet, helt utan ökade kostnader vad det gäller distribution.

Idag är det viktigare än någonsin att komma nära sina kunder och även sina potentiella kunder och ha en öppen diskussion med dessa, detta är något som de sociala medierna är perfekta för, att knyta kontakter.

Genom att bygga sina nätverk strategiskt , utvärdera och segmentera dessa så kan man leverera rätt budskap vid rätt tidpunkt och i ett format som får det att se ut som en service inte reklam. Kan det bli bättre än så?

Vad som kommer med att vara så nära kunderna är ett stort ansvar också, man kan inte trycka på reklam på dessa kontakterna på samma sätt som vi har varit vana att göra inom t.ex. TV, tidningar och direkt reklam. Detta uppfattas snabbt som spam av användarna och man kommer snabbt bli svartlistad. Hela grundtanken med modern marknadsföring över webben är att finnas till hands när kunden söker efter just er produkter och tjänster.

Det har blivit köparens marknad helt enkelt.

Man bör också se över när sina kunder använder sig utav det material vi har distribuerat till dem, detta för att kunna se till hur vi kan konvertera dessa till försäljning. Är det så att alla sökningar kommer in fredag- söndag vilket är ganska vanligt i många B2C branscher medans kontoret har stängt just dessa tider så ingen kan komma i kontakt med er, ja då kanske man ska ändra lite på sina arbetstider för att se till att finnas till hands när ens kunder letar efter en.

Digitala relationer blir viktigare och viktigare och har en enorm potential både vad det gäller kundanskaffning och ökad service. Har ert företag inte ännu lagt upp strategier för sin marknadsföring på internet så är det hög tid att göra detta och för att komma igång rätt så är det bra att använda sig utav experter inom området för att få en snabb och smidig start.

www.cmfmedia.se

Kommentarer»

1. Anders Flodqvist - 14 oktober 2009

Bra artikel med många bra synpunkter!

Något som man inte ska glömma är att internet är ändå den näst största utgiftsposten och ligger alldeles hack i häl på tv. Investeringarna i internet har dessutom ökat mer än tv sen senaste undersökningen och lär snart gå ikapp.

Sedan att hälften av företagen säger att man ser internet som den viktigaste kanalen betyder ju inte att internet är den enda kanalen eller att det måste kosta mest. Just kostnadseffektiviteten som ni också är inne på är ju en av fördelarna med att marknadsföra sig på internet.

En annan faktor som kanske redan idag spelar in för många företag och som förmodligen i ännu högre grad kommer att spela in i framtiden är att gränserna för vad som är reklam och vad som är annan verksamhet suddas ut mer och mer. Pratar vi affiliatemarknadsföring, sökordsannonsering och liknande aktiviteter så är det lätt att sätta en prislapp på det och dra från reklambudgeten.

Men den ständiga närvaron i sociala medier är inte lika lätt att sätt ett pris på. Här kanske man måste anställa folk som kan hålla i den fortlöpande verksamheten, samarbeta med informationsavdelningar och så vidare. Man kanske inte alltid heller kan dra en tydlig gräns mellan vad som är kundservice, varumärkesbyggande och reklam. Det är helt enkelt svårare att räkna ut hur mycket internetnärvaron kostar i form av reklampengar.

Jag är lite fundersam över ifall det verkligen har blivit köparens marknad. För mig så handlar det mer om att köparna har fått tillgång till större mediadrivna nätverk och i de nätverken finns bland annat många av köparnas vänner. Företag är numera bara en del av köparnas vardagliga nätverk. Därför kan man säga att företag idag inte bara konkurrerar med andra företag om köparna utan deras kanske enskilt största konkurrent är köparens vänner, och det är en tuff konkurrent. Vem umgås hellre med ett varumärke än med sina vänner?

För företag gäller det därför att hitta sätt att bli en naturlig värdeskapare i köparens nätverk. Det har blivit svårare, bland annat för att det är ett nytt sätt att tänka. På ett sätt är det lätt att se det som att det har blivit köparens marknad. Men det finns också möjligheter i detta. För dem som lyckas tror jag att det finns stora möjligheter att skapa starkare band än någonsin till köparna. Ett sätt att lyckas är att inte konkurrera med köparens vänner om dennes uppmärksamhet utan istället bli en del av köparens och dennes vänners umgänge på nätet och, som sagt, erbjuda ett värde till deras nätverk.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: