jump to navigation

Digitala testkaniner 14 oktober 2009

Posted by CMF Media in Digitala relationer, Marknadsföring, Sociala medier.
Tags: , , , , , ,
trackback

Hur mycket man än skulle vilja så kan vi inte flytta över marknadsföringen från de traditionella medierna till Internet över en natt. Organisationer som under en massa år har byggt upp en vana hos sina kunder kan inte bara sluta att mata sin kundkrets på det sätt som de har vant sig vid. Det skulle kunna få katastrofala följder.

När ett företag eller en organisation tar beslutet att öka sin närvaro på Internet så är detta en stor sak, inget som är gjort på ett par veckor sedan behövs inte tidningsannonserna längre.

Börja med att knyta in redan existerande kunder till ert digitala nätverk och fråga dessa vad de skulle vilja ha av er via den här nya kanalen. Dessa kommer att känna sig exklusiva för att de är med från början medan det fortfarande är en relativt liten skara som får mycket uppmärksamhet, de kommer också att vara mer förlåtande ifall man som företag skulle göra något mindre bra och det är enkelt att underhålla initialt innan företaget har fått rutiner upparbetade. Dessa kunder blir helt enkelt exklusiva testkaniner.

När ni nu börjar känna er trygga med er närvaro på Internet så är det dags att expandera nätverket. Det är nu ni får betalt för att ni har lyssnat till era trogna kunder och serverat vad dessa velat ha. Dessa blir i det här skedet era ambassadörer. Engagera era ambassadörer till att rekommendera er och nu kan man se den verkliga styrkan i sociala medier. En varning är dock att inte försöka gå hit för snabbt utan vänta tills ni känner er mogna och säkra i er digitala närvaro ingenting kan vara värre än att ens nätverk kräver mer service än man är mogen att ge, ifall servicenivån nu upplevs som sämre än tidigare så är risken stor att kunderna går tillbaka till sitt tidigare beteende eller byter till en leverantör som kan leverera den service som kunden vill ha i det nya digitala formatet.

Processen med att etablera sin närvaro på Internet är stor och komplex för en organisation men är ett steg som måste tas förr eller senare, fördelar med att göra det så tidigt som möjligt är att förväntningarna hos kunderna är lägre, de är mer förlåtande samt att kundernas vilja till interaktion är högre.

För att få en uppfattning om vad senare är så titta här så får man en förståelse för hur nära senare egentligen är.

CMF Media

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: