jump to navigation

Utopi, nära framtid eller… 16 oktober 2009

Posted by CMF Media in Digitala relationer, Försäljning, Marknadsföring, Sociala medier.
Tags: , , , , , ,
trackback

Tänk er att varje kund ni kontaktar, just då funderar på att köpa just er produkt. Hur skulle det påverka ert företag?

Eller om ni skulle introducera en ny modell som är framtagen för att stimulera ett specifikt segment på marknaden, tänk er att kunna plocka fram just de personer som finns i detta segment.

Om vi leker lite med tanken att vi precis lanserar en vattentät, stöttålig, rosa telefon med inbyggd fiskvåg designad av Versace med en prislapp på 16 000 kronor.

Kanske inte drömprodukten för en säljare?

Vi kan väl vara överens om att målgruppen för den här telefonen troligen inte är vansinnigt stor.

Vem skulle kunna vara den potentiella kunden för den här typen av produkt?

Jo, en person som är: modeintresserad, passionerad sportfiskare, höginkomsttagare och har rosa som favoritfärg borde vara intresserad utav vår rosa telefon.

Hur många sådana personer känner vi?

Ifall vi som företag bara är aktiva i Göteborg, så skulle det hela bli ännu lite knepigare.

I det här läget finns det säkert inte så hemskt många som matchar vår profil längre.

Låt oss säga att vi faktiskt kan vaska fram de 30 personerna som helt möter upp mot vår extrema profil. Vi lyckades dessutom få fram att deras favoritmat är laxsnittar och att de föredrar att lyssna på Ray Charles.

Hur förpackar vi det här nu då?

Vi arrangerar en modevisning ute vid en fiskesjö med toner av Ray Charles i bakgrunden, bjuder på laxsnittar och avslutar med en fisketävling. Samtidigt presenterar och demonstrerar vi den nya fantastiska telefonen, tillsammans med ett totalt tillbehörspaket och de som köper idag får ett årskort i de lokala fiskevattnen på köpet.

Vad tror ni, finns det hyfsade chanser till att kunna sälja några av dessa telefoner nu?

Tänk om det skulle gå att göra så här, då skulle vi få avslut på var och varannan kundkontakt.

Är det här en utopi eller kommer dessa möjligheter att finnas inom en nära framtid?

Eller finns den redan idag?

Vi påstår att den finns redan idag.

CMF Media

Kommentarer»

1. Per - 22 oktober 2009

Betyder det att man med fördel kan minska på eller fokusera kundgruppen så att perfekta matchar blir färre, säg från 300 till 30? T.ex ha en extra samling för dem som gillar Ravi Shankar? Skulle ANDELEN som köper bli större?


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: