jump to navigation

Effektivare marknadsföring 30 oktober 2009

Posted by CMF Media in Digitala relationer, Marknadsföring, Sociala medier.
Tags: , , , ,
trackback

Den lågkonjuktur som vi nu är i återhämtningsfasen av har spelat internetmarknadsföring och marknadsföring på sociala medier (SMM) rätt i händerna. Skulle den här typen av marknadsföring kunnat ha så kraftigt växande utan den ekonomiska kris som vi fortfarande inte är ur?

 

När affärerna har gått sämre och sämre för de flesta så har man varit tvungen att få mer ut av sin marknadsföringsbudget och det är det som har gynnat dessa segment.

 

Det spelar i stort sett ingen roll till vilket företag man ställer frågan om hur det sista året har varit och de allra flesta svarar att det har varit tufft, de enda jag hör som säger att det har varit riktigt bra är företag som arbetar med webbrelaterade produkter och tjänster så som hemsidor, sökmotoroptimering, marknadsföring på sociala medier etc.

 

Dessa har det fullt upp och även flera reklambyråer talar om att hade de inte haft de webaserade produkterna och tjänsterna så hade de inte överlevt lågkonjukturen.

 

Det är självklart flera parametrar som spelar in men att kunna få mesta möjliga effekt ur sin oftast minskade marknadsföringsbudget har fått en mer och mer framträdande betydelse.

 

Till priset av några få tidningsanonnser kunna ha ett medelstort företag igång med sin digitala närvaro  och samtidigt som vi når personer på ett helt annat sätt så fungerar den här typen utav strategisk hantering utav digitalt material utmärkt som sökoptimering och ens hemsida klättrar på googles träfflista gör att de företag som startar nu snabbt ser fördelarna och potentialen av vad en ytterligare utökad digital tillvaro skulle kunna tillföra.

 

För en så effektiv marknadsföring som möjligt krävs planering och att man har genomtänkta strategier samt kapaciteten att ta hand om ett ökat kundtryck, för det gamla uttrycket att, en nöjd kund talar på sin höjd om för någon annan att han är nöjd medans en missnöjd kund talar om för tio andra att han är missnöjd, idag får man ändra på siffrorna lite, en nöjd kund talar om för ett fåtal att han är nöjd men en missnöjd kund kan nå ut med sitt missnöje till flera tusen eller till och med få upp sitt missnöje på förstasidan på google när man söker efter företagsnamn, här finns ett par exempel på där detta hänt, exempel 1 och exempel 2

 

Den effektivaste marknadsföringen är att se till att ha hela tiden ha nöjda kunder och där det uppstår missnöje snabbt analysera vad missnöjet beror på och sedan åtgärda detta, vips så har man vänt en negativ situation till en positiv.

 

Marknadsföring går direkt hand i hand med kundservice idag och en väl fungerande kundservice är effektiv marknadsföring.

 

Den möjligheten som idag finns att kunna knyta sina kunder närmare till sig idag gör det mycket enkelt att höja sin nivå på kundservice ordentligt och desto bättre vi gör det jobbet desto högre upp på google hamnar vi.

 

Tycker ni att det här med Facebook, Twitter, Bloggar Youtube osv. är lite märkligt och kan inte förstå hur det skulle kunna användas i marknadsföringssyfte för ert företag, kontakta oss så ska vi svara på era frågor.

 

Eller om ni är igång men inte har sett några större effekter utav det ännu eller hade önskat mer på kortare tid så hör med oss vad vi skulle kunna erbjuda för att öka effekterna.

 

CMF Media

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: